Hvad kan en advokat gøre for dit firma?

Hvad kan en advokat gøre for dit firma?

Som chef i en virksomhed handler det om at kunne holde hovedet koldt og tænke klart og organisere tanker. Mange gange kan man støde på en travl hverdag, der skaber udfordringer på den ene eller anden led. Måske er der pludselig en medarbejder, der er blevet sygemeldt og derfor må på orlov; måske er det en utilfreds kunde, der vil have penge tilbage.

Uanset, hvilken hindring eller udfordrende situation du og dit team måtte stå i, kræver det ekspertviden fra forskellige områder. En advokat er i mange tilfælde kilden til at kunne forudsige uheldige situationer eller simpelthen sørge for, at de ikke opstår. Et godt og stærkt advokat-team kan hjælpe dit firma på mange området, men “hvor kan de konkret hjælpe”, tænker du måske.

Bryder du en lov eller to uden at vide det?

Det lovmæssige område er enormt, og der er mange situationer, et firma kan blive stillet over for, som strider med de retslige aspekter, eller som – uden at vide det – har brudt en marketingslov eller andre juridiske emner. Når man hyrer en advokat, sikrer man sig først og fremmest, at man har en fagperson ved siden, som man kan hive fat i, når lokummet brænder, eller når man bare vil være med til at sikre fremtiden.

At sikre sig et godt advokat-team er det samme som at forsikre sit firma på de sociale områder, hvor man kan træde ved siden af. Der er desuden mange lovområder, der bliver opdateret løbende, og der er det næsten nødvendigt at hive fat i en advokat, der kan holde en opdateret på lovgivningen og rådgive din virksomhed ud fra det nyeste reglement.

Facebook-kampagner er en gråzone

Vidste du, at man ikke må tilbyde præmier for at reklamere for dit firma? Det vil sige, at du ikke må udlodde konkurrencer, der kræver, at du deler en Facebook-side – og dermed reklamerer for dit firma – imod at personen får en præmie. Mange firmaer gør dette uden at være bevidste omkring, at det faktisk strider imod reklameloven.

Når det kommer til måden man kan markedsføre eller reklamere sit firma på, skal man være varsom. Der kan være mange etiske overvejelser, man bør gøre sig, før man begiver sig ud i at reklamere, da man – ved at reklamere – har adgang til et potentielt kundegrundlag, der potentielt kan manipuleres med, og det skal man jo ikke. Når man skal markedsføre sit firma, må man først og fremmest sikre sig, at reklamen, man har tænkt sig at skyde afsted, er i orden i forhold til lovgivningen. Hyr en advokat, der kan tage sig af disse områder, sådan at du kan lægge dine kræfter andetsteds og fokusere på at skabe gode produkter, glade medarbejdere eller noget helt tredje i stedet.

Tilpasninger løbende – få fagmanden til at kigge på det

Som tidligere nævnt er der hele tiden opdateringer eller nye tilføjelser til lovgivningen i Danmark – og det kan være inden for mange forskellige områder. Et nyt regelsæt inden for persondatalovgivningen er undervejs, og det gør for eksempel, at du som virksomhedsejer kan købe persondata af enkeltpersoner, der giver tilladelse til det. Dette kan man gøre for at få individualiseret statistik og målgruppe-informationer.

Men vær opmærksom. Når nye regler opstår for at svare juridisk på nye problematikker i samfundet, kræver det lidt tilpasning, og derfor tager det noget tid, før reglerne er helt up-to-speed. Denne lovgivning er altså godt nyt for dig, der har et firma, der har brug for målbare faktorer i forhold til målgruppen, men det er også en påmindelse om, at der er mange etiske overvejelser, firmaet skal tage stilling til, før man eventuelt gør brug af denne information.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *