Black Friday giver butikkerne hård konkurrence og ofte underskud i kassen

Black Friday giver butikkerne hård konkurrence og ofte underskud i kassen

Black Friday ligger i år d. 25 november og den trænger mange butikker op i en krog, idet de har brug for at sælge deres produkter til fuld pris, men bliver nødt til at sælge dem til tilbudspris for at bevare deres kunder og følge med konkurrencen fra de andre butikker.

Hvorfor er black friday blevet så populært?

 

Black Friday har sin oprindelse helt tilbage i USA i 1960’erne. Dengang besluttede man at lægge dagen kun en enkelt dag efter Thanksgiving, hvilket er grunden til, at Black Friday ligger så tæt op ad juleaften. Siden da er dagen vokset og vokset og blevet mere populær, og inden for de seneste par år er dagen blevet den største udsalgsdag, der findes – også i Danmark. Fredag d. 25 november sidder folk i alle aldre enten klar derhjemme eller strømmer ud på gaderne for at få købt deres julegaver på tilbud, og det kan godt give problemer for butikkerne. De er nødt til at følge med på moden og sætte deres varer ned, så de ikke mister deres kunder. På længere sigt kan det godt give butikkerne et stort underskud, hvis de ikke får tjent pengene ind igen.

For hvert år der går, bliver udsalgsdagen større og større. Flere og flere kunder handler ind, og de køber for mere og mere. Vi forbruger mere og mere for hvert år der går, og der er gang i butikkerne, men vi køber jo kun, hvis varerne er sat ned. Der er altså krav til butikkerne om, at de skal sætte deres varer ned. Man siger, at en vare i procent sættes ned med et tocifret tal, hvilket er meget højt i forhold til, hvad butikkerne egentlig burde sælge varerne til, da de jo har købt dem til en langt højere pris af deres leverandører.

Butikkerne er nødt til at ride med på bølgen

Når juletiden nærmer sig, er der altid varer, der sælger bedre end andre. De mest populære varer, der bliver solgt på Black Friday er legetøj, hvidevarer, kontorartikler, musik og smykker. Især butikker, der sælger disse produkter, er under et kæmpe pres. Hvis du ikke har styr på årets julegaver til familien endnu, så kan du klikke dig ind på Gavespot.dk, hvor du kan finde gaver til ham og gaver til hende. Butikkerne bliver ofte tvunget ind i Black Friday ræset for ikke at miste popularitet, men i sidste ende, når deres årsbudget skal regnes ud, står de oftest tilbage med underskud, og Black Friday var for dem et nederlag.

På trods af, at Black Friday for de fleste butikker er en negativ dag, er der også mange butikker, der ser Black Friday som noget surt, man bare må vælge at tage med det søde. Som butik er der ikke rigtig nogen vej uden om den, og ser man på det positivt, kan man sige, at Black Friday gør mennesker til storforbrugere, hvilket jo i sidste ende gavner butikkerne enormt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *