Hvad laver en ejendomsadministration?

Mange har hørt udtrykket ejendomsadministration og boligadministration og har en nogenlunde ide om, hvad det omhandler. Især dem som bor i en ejerboligforening eller andelsboligforening, som har valgt at benytte en professionel ejendomsadministration. Det er dog de færreste, der ved præcis, hvad arbejdet som ejendomsadministrator omfatter, og hvilke arbejdsopgaver en ejendomsadministrator sidder med.

Opgaverne hos en ejendomsadministration.

Der findes rigtig mange forskellige opgaver indenfor ejendomsadministration og afhænger meget af hvilken slags ejendom der administreres. Der er ufatteligt meget der skal holdes styr på og arbejdes med. Et eksempel på en af de opgaver der skal holdes styr på igennem ejendomsadministration er opkrævning af varme og vand, – så der er råd til at betale for det forbrug, der er i ejendommen. Opgaverne består også af betaling af regninger, opkrævninger. Måske skal der fremsendes rykkere. En ejendomsadministrator står også for at sende materiale til revisor, afstemning af foreningens bank og udarbejdelse af det årlige budget. I mange tilfælde opstiller en ejendomsadministration også foreningens regnskab, før det sendes til revision.

Der er mange ting, som man umiddelbart ikke tænker over at en ejendomsadministration laver, eksempelvis hvem der er med til at betale til en fællesantenne, måske har I fælles vaskerum. Det er en nødvendighed, at disse oplysninger er lette at gå til, da de skal bruges i forskellige sammenhænge, eksempelvis, når der skal lægges budgetter.

Arbejdet for en ejendomsadministration består også i opgaver som udlejning, huslejeopkrævning, kontakt til lejere og udlejere, overblik over drift og vedligeholdelse af ejendomme via egne eller eksterne teknikere, indkaldelse til generalforsamlinger m.m.

Det er helt naturligt og fast praksis, at man ser en ejendomsadministrator i forbindelse med diverse møder og sammenkomster i foreningen. En ejendomsadministration står for indkaldelse til foreningens årlige generalforsamling og foreningens tilknyttede ejendomsadministrator deltager naturligvis, når der skal tages beslutning om forskellige ting angående den pågældende ejendom. Her er det altid en stor fordel at have den person, som er ansvarlig for administrationen af jeres forening, til stede. Dette vil være yderst gavnligt for ejendommens beboere og bestyrelse, da der kan komme administrative spørgsmål, som kan være svære at svare på for andre end ejendomsadministratoren, da han/hun kommer med mange års erfaring inden for ejendomsadministration.

Meget mere end det.
Ovenstående beskrivelse af opgaverne hos en ejendomsadministration, dækker dog ikke alt det en ejendomsadministrator udfører. Der vil altid være mange flere ting og administrationsopgaver, som der skal tages stilling til og som er yderst vigtigt bliver udført helt korrekt. Det er for eksempel en nødvendighed for en forening løbende at indberette diverse oplysninger til myndigheder, og her er det naturligvis vigtigt, at der er helt styr på de indleverede papirer, da misforstået eller fejlagtig information, vil trække en given sag unødigt ud. Dette er bestemt ikke i hverken foreningens eller beboernes interesse.

Rigtig mange og langt de fleste andelsboligforeninger og ejerboligforeninger, gør i dag brug af en uvildig og uafhængig ejendomsadministration. Det gør de fordi, de opgaver der skal varetages, udføres og administreres i en forening, er omfattende og kan være meget komplicerede. Mange boligforeninger ved, at det vil kunne ende gruelig galt, hvis personer uden den fornødne ekspertise og erfaring varetager disse opgaver.

Som forening vælger du selv hvilke samarbejdspartnere I ønsker, heriblandt bank, kreditforening, advokat og revisor. Foreningen kan derfor være sikker på, at få en 100 % uvildig og uafhængig ejendomsadministration og rådgivning.

Skulle jeres forening have et ønske om, at blive henvist til eventuelle samarbejdspartnere, så er dette naturligvis en mulighed, da Vest Administrationen A/S, som jeres ejendomsadministration, arbejder tæt sammen med relevante partnere.

Vest Administrationen A/S har ejendomsadministration af andelsboligforeninger, ejerboligforeninger og gårdlaug. Foreninger som administreres af Vest Administrationen får tildelt en administrator, som fast kontaktperson, så I kun skal have kontakt med én person, som er helt inde på livet af jeres foreningen og I undgår derved tvivl om, hvem I skal kontakte.

En af de mange andre fordele som Vest Administrationen A/S tilbyder, er en hjemmeside kun forbeholdt den enkelte boligforening. På den måde får I som forening et godt overblik over jeres ejendomsadministration. Hjemmesiden er opdelt i to – en til beboere og en til bestyrelsen. På hjemmesiden får beboerne adgang til diverse dokumenter, som vedtægter, referater fra generalforsamlinger, godkendte regnskaber m.m. Bestyrelsen får adgang til bl.a. dokumentarkiv, regnskabsmateriale, perioderegnskaber m.m.

Vest Administrationen anses som værende en af Danmarks dygtigste ejendomsadministratorer. Administrationen blev etableret i 1991 af Kent Friis Petersen. Det var ønsket om at bringe kunden helt i centrum og specialdesigne løsninger til foreningernes behov, der drev ham til etableringen af Vest Administrationen.

Er du interesseret i mere information om Vest Administrationen A/S eller bare ejendomsadministration generelt, så kan du besøge os og læse mere på www.vestadministrationen.dk

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *