Undgå overspisning på din arbejdsplads – 10 konkrete tips

Undgå overspisning på din arbejdsplads – 10 konkrete tips

Overspisning i arbejdstiden nedsætter både energien, humøret og produktiviteten hos medarbejderne. Et stressende spisemiljø er især med til at øge risikoen for overspisning, fordi det øger appetitten og fører til hurtig og fraværende spisning. Derfor kan det være vigtigt, at skabe et miljø på arbejdspladsen, der støtter medarbejderne i at stresse af og have ro omkring deres spisning, så de undgår overspisning.

Her får du Spisepsykologi-coach Jette Uhre’s 10 bedste tips til at undgå overspisning på jobbet:

1. Drik rigeligt med vand
Dehydrering skaber stress og et lavere energiniveau, hvilket øger trangen til fed og saltet mad. Sørg derfor for god tilgang til vand.

2. Undgå buffet
Buffeter og for mange valgmuligheder øger risikoen for overspisning. Hav derfor helst få, men gode retter at vælge imellem til frokost.
3. Prioriter kvalitetsmad
Jo mere næring, saft og kraft, der er i maden, jo hurtigere føler vi os tilfredsstillede og mætte og har dermed mindre risiko for at overspise.

4. Adskil arbejde og spisning
Når fokus er på andre aktiviteter end selve måltidet, mens man spiser, er det sværere for hjernen at opfatte, at man faktisk får sit behov for mad opfyldt, og derfor skal der ofte meget mere mad til, før man føler sig tilfreds.
5. Gå en tur inden frokostpausen

5 minutters gåtur fremmer nærvær og kropsbevidsthed, så sanse-, sult- og mæthedsfornemmelsen øges.
6. Lav åndedrætsøvelser inden frokostpausen

Lav gerne afstressende åndedrætsøvelser i 5 minutter. Det giver nærvær og stimulerer fordøjelsen og forbrændingen inden et måltid.

7. Sæt afslappende musik på

Afslappende baggrundsmusik i frokostpausen virker afstressende og mindsker dermed risikoen for overspisning.
8. Hold en lang frokostpause

Hurtig spisning skaber en fysiologisk stresstilstand i kroppen, og det tager også typiske omkring 20 minutter, før mavesækken begynder at sende mæthedssignaler til hjernen. Derfor er det vigtigt med god tid til måltidet.
9. Snak om maden

Jo mere man fokuserer på og snakker om madens smag, struktur og nuancer, jo hurtigere og længere tid vil man føle sig mæt og tilfredsstillet.
10. Tag en lur efter frokost

Hvis kroppen ikke får ro til at forbrænde et måltid, resulterer det i træthed, sukkertrang og overspisning. Giv derfor gerne mulighed for, at medarbejderne kan lægge sig ned og lukke øjnene i 10 minutter efter måltidet.

Vil du have mere inspiration til at reducere overspisning? Så besøg Jette Uhre’s hjemmeside her: www.jetteuhre.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *